keskiviikko 10. syyskuuta 2025

Rikkooko tuleva perustoimeentulotuen muutos yhdenvertaisuuslakia (ja lukuisia muita lakeja ja kansainvälisiä sopimuksia)?

Perustoimeentulotukea koskevaa lakia ollaan muuttamassa siten, että jatkossa myös lääkärin työkyvyttömäksi toteaman henkilön tulisi mennä TE-toimistojen listoille leikkimään työtöntä työhakijaa, vaikka hänellä on lääkärin toteama todistus (B-todistus jollekin pidemmälle ajalle) työkyvyttömyydestä. Tämä on tietenkin näin ympäripyöreänä ja erittelemättömänä järjetön lakimuutos, koska lääkärin sairaslomapaperin omaavaa henkilöä ei voida velvoittaa sen enempää menemään mihinkään työhön, kuin osallistumaan mihinkään "kuntouttavaan toimintaan" tai edes tulemaan paikalle TE-toimistoon. Itse asiassa tämmöinen henkilö voi syyllistyä jopa petokseen, jos hän ottaa vastaan jonkun työpaikan, kun ei voi ko. työtä tosiasiassa mitenkään tehdä ja on ollut siitä hyvin tietoinen.

Ymmärrän toki, että muutosta olisi hyvä tulla ihmisiin, joilla on jokin tilapäinen muutaman päivän saikkupaperi kuvitellulle "sairaudelle" (esim. "ahdistaa" "masentaa" "sosiaaliset tilanteet pelottaa"), nämä "rotat" olisikin syytä saada TE-toimistojen pyöritykseen ja kuntouttavaan työtoimintaan yms. puuhasteluun sängyn pohjalta maleksimasta. Niin ikään on vain hyvä, jos laki on asiasta niin selvä ja tiukka, että suojaväritys tai muu sossujen erikoishemmotteluasema ei enää pelasta tiettyjä ihmisryhmiä tältä rumbalta. Mutta se, että tätä yritetään nyt ihmisiin, jolla on pitkälle ajalle (mallia puoli vuotta kerrallaan tai pysyvä) sairaslomatodistus olemassa selvästä sairaudesta, usein jopa vuosien kestävällä vastaavalla todistus- ja sairauskierteellä, on puhdasta mielipuolisuutta.

Kysyin yhdenvertaisuusvaltuutetulta, että eikö tämä tulossa oleva lakimuutos perustoimeentulotukeen ole sairaita ja vammaisia ihmisiä syrjivä, heidän terveytensä vaarantava ja siten paitsi Suomen perustuslain, niin myös erinäisten kansainvälisten sopimusten (jotka Suomi on allekirjoittanut) vastainen?

1) Koskee käytännössä ja nimenomaan vain ja ainoastaan sairaita ja vammaisia ihmisiä (!!!), koska muiden osaltahan mikään ei muutu.

2) Heikentää olennaisesti tai uhkaa heikentää heidän toimeentuloaan alle perustoimeentulotuen (kun sitä leikataan 50%), jos he eivät täytä ehtoja, joita he eivät sairaudesta tai vammaisuudestaan johtuen välttämättä kykene täyttämään.

3) Pakottaa työkyvyttömän, vammaisen ihmisen siis, leikkimään "työtöntä"...eikö tämä ole jo pakkotyöhön tai kidutukseen verrattavaa toimintaa, kun sairas pakotetaan moiseen? Sairas tai vammainen ihminen ei ole "työtön", hän on työkyvytön, jos ja kun lääkäri on niin todennut!

4) Rikotaan sosiaalitoimen, Kelan, jne. toimesta hoitavan lääkärin auktoriteetti ja asiantuntemus päättää henkilön työkyvystä ja mahdollisuudesta ottaa vastaan työtä ja/tai osallistua TE-toimiston pyörityksiin. Muistan, että on olemassa aiempi päätös oikeuskanslerilta, jossa todettiin, että Kela ei saa tehdä päätelmiä esim. henkilölle perustoimeentulotuessa korvattavista lääkkeistä (siis siitä, sopivatko ne ihmiselle vai eivät), koska Kelalla ei ole oikeutta tehdä moisia päätöksiä jotka kuuluvat hoitavan lääkärin tehtäväksi. Tässä Kela/työvoimaviranomaiset tekevät nyt samaa rikkomusta: Yrittävät päättää, yli hoitavan lääkärin, onko henkilö työ- tai työvoimapoliittisten toimien kykyinen vaiko ei.

5) Asetetaan vammaiset ihmiset mielivaltaisten toimien kohteeksi, koska esimerkiksi työvoimaviranomainen voi vaatia sairasta tai vammaista hakemaan työpaikkoja (vaikka ei voi niitä ottaa vastaan koska on sairaslomalla) - tai sitten olla vaatimatta. Sama mahdollisuus edellyttää osallistumista esimerkiksi tapaamisiin ja kuntouttavaan työtoimintaan jne. voi olla - tai sitten olla olematta. Mielivallan riski on suunnaton ja tässä tapauksessa se kohdistuu suojeltuun vähemmistöryhmään.

6) Aiheutetaan vakavaa vaaraa, että sairaiden ja vammaisten ihmisten terveydentila romahtaa entisestään, kun heidät pakotetaan tälläiseen ylimääräiseen pyöritykseen, luoden heille fyysistä, psyykkistä ja myös sosiaalista rasitusta. Puhumattakaan, että sen LISÄKSI, että heiltä esim. leikataan toimeentulotukea jo 50%.

7) Yleisesti ottaen saatetaan vammaiset ihmiset kohtuuttomaan tilanteeseen, vaikka heidän pitäisi olla suojeltu vähemmistöryhmä.

Pyydän, että kertoisitte oman näkemyksenne asiasta ja saattaisitte sen tarvittaessa myös julki asiasta päättäville tahoille, etenkin siltä osin, että ovatko suunnitellut lakimuutokset ylipäätään edes mahdollisia, ottaen huomioon Suomen perustuslain ja kansainväliset sopimukset?


Valitettavasti yhdenvertaisuusvaltuutettu vastasi vain ympäripyöreästi, että ei ota kantaa, koska on jo antanut lausunnon lakimuutokseen liittyen. Tuossa lausunnossa ei vain valitettavasti mainita sanallakaan sairaita ja vammaisia ihmisiä, jotka ovat suojeltu väestönryhmä ja joihin tämä lakimuutos nimenomaisesti vain ja ainoastaan oikeastaan virallisesti vaikuttaa. Sikäli melkoinen pettymys.

Onneksi, mikäli lakimuutos tulee voimaan ja joku sairas tai vammainen ihminen menettää toimeentulotukeaan tämän vuoksi, hän voi valittaa asiasta eteenpäin lukuisiin eri tahoihin (sairaiden ja vammaisten oikeuksien järjestöt ohjaavat varmasti paremmin) aina lopulta Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimeen asti! Varmasti jostain kohtaa tulee stoppia ja viimeistään EIT:stä mittavat korvaukset syrjivästä toiminnasta ja haukut koko laista. Valitettavasti moinen valitusrumba kestää vuosikausia ja rahahuolet ovat monella akuutit.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti